sunnuntai 29. syyskuuta 2024

🎶🎵 matkustan ympäri maailmaa 🎶🎵

 



     Syksyn ottaessa niskaotteen kesästä , ja luonnon pukeutuessa värikkäisiin vaatteisiinsa, minä kaivan jalkaani villasukat , otan mukavan asennon ja uppoudun hyvän kirjan pariin.

Olen viettänyt jo hyvän tovin Japanissa , oppinut siinä sivussa yhden jos toisenkin sanan Japanin kieltä ja tutustunut myös maan ruokakulttuuriin, suurimpiin saariin , luontoon jne.....ja tämä kaikki ihan kirjoja lukemalla ja heittäytymällä mukaan tunnelmaan.
Japani on kiehtova maa,  ja olisihan se ihan huippua päästä ihailemaan niitä upeita puutarhoja paikan päälle , rentoutumaan onseneissa  ja lumoutumaan kirsikankukkien ( sakura) kukinta-ajasta vaikka Maruyama - puistossa Kiotossa.

   Totuus on kuitenkin se, että ellen voita lotossa , niin minun tuloilla ei toiselle puolelle maapalloa ihan hetkessä matkustella, varsinkaan ,jos ei liiemmin halua lentää.
Olen minäkin ehtinyt elämäni aikana reissaamaan ,erityisesti Euroopan sisällä , ja päässyt viettämään aikaa useita viikkoja kerrallaan esim.Islannissa ja Irlannissa monien muiden maiden ohella - ja olen kiitollinen noista elämyksistä ja muistoista.

Sitten mieleeni juolahti ajatus ( kyllä, aina välillä näin voi käydä - jopa minulle) ....aika hekumallinen sellainen...

Miksi en yhdistäisi kahta minulle rakasta harrastusta - lukemista ja reissaamista?!
Miksi en matkustaisi maailman ympäri - lukemalla?
Olenhan minä jo valmiiksi Japanissa , täältä voisin startata matkaan ja lähteä sattumanvaraisesti seikkailemaan ympäri maapalloa - fiiliksen mukaan....eri maanosiin, pohjoiseen, etelään...milloin minnekin...

En välttämättä tule löytämään kirjoja kirjastosta ( en lähde niitä ostamaankaan) jokaikisestä maailman maasta suomeksi tai englanniksi, (koska noilla kielillä pystyn sujuvasti lukemaan erilaista kirjallisuutta), mutta eikö olisikin hauska elämys ja seikkailu lähteä kokeilemaan, minne kaikkialle matka veisikään..?!

Voisin tänne blogiini tehdä ihan oman " juttusivun" tästä seikkailusta maailman ympäri listaamalla kirjat , joita olen lukenut ja mihin kukin kirja on minut vienyt...
Mittään aikarajaa en itselleni aseta, koska lukeminen on minulle rakas harrastus, ei mikään kilpailu . Joskus intoudun lukemaan hyvinkin monta kirjaa ihan muutamissa päivissä, joskus voi olla hiljaisempia hetkiä....veren maku suussa tätä reissua ei tehdä, vaan fiilistellen..

Joku valitsemani kirja saattaa kertoa jonkun maan luonnosta ja eläimistä, joku toinen kirja voi olla vaikka reissupäiväkirja useiden maiden halki...

  Oletteko siis valmiina seikkailuun kanssani ? Eväät pakattu , mukava asento....matka voi alkaa.......📚🌍🌏..

Tässä linkki kirjalistaan, jonne tulen matkan edetessä listaamaan lukemani kirjat;

https://anskunmietteet.blogspot.com/2024/09/maailman-ympari-lukemalla.html?m=1




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti