sunnuntai 12. elokuuta 2012

Terve sielu terveessä ruumiissa










        Heipä hei rakkaat radionkuuntelijat:)

    Taas on aikaa vierähtänyt edellisestä kirjoituksestani, mutta eihän tätä nyt voi tehdäkään pakottamalla, vaan sillon kun iskee se kirjoituskärpänen....

Minua on pitänyt kiireisenä varsinkin opiskeluihini liittyvät työharjoittelu, joka on piakkoin tulossa päätökseen tämän ekan harjoittelun osalta - huomenna näet on palattava pariks kuukaudeks koulunpenkille....mälsäää:((  Minä en oo kyllä yhtään mikään koulussaistuja-tyyppi, enkä varsinkaan jos ulkona on hyvä ilma..silloin tekis mieli olla lenkkipolulla eikä kuluttaa persaustaan koulun penkissä....mutta ei kerrota kellelkään...eihän??? :))

   Olen minä ton työharjoittelun ohessa ehtinyt onneksi kuntoilemaankin ihan kiitettävästi, eli pyöräilemään eripituisia lenkkejä pitkin poikin,ja myös juoksemaan. Viikko sitten ajoin 84km, ja viikolla jopa ennen työvuorojen alkua sellaisia 30-40km pituisia pyrähdyksiä...ja voi elämä kun mie nautin siitä, kun tuuli osuu kasvoihin, ja maisemat vilisee silmissä kun huruuttaa alamäkeen välillä jopa 40km tuntivauhdilla......siinä meiningissä maistuu elämisen maku, ja sitä tehdään ilon kautta..

   Nyt kun on vielä ns. kesäkausi päällä ja keli mainioita ulkotreeniin, niin silloin ei sisällä  pahemmin happamoiduta, olenkin siis rakennellut ihan omaa kuntopiiriäkin, jota myös teen tässä ihan kotimaisemissa: juoksuspurtteja,joihin on yhdistetty: kyynärdippejä,hyppynarua, portaiden loikkimista yms.kivaa:))

 Tänään sitten tein ikioman kotikutoisen triathlonin sprinttimatka-treenin:
  20km pyöräilyä (1h), 5km juoksua (30min) ja 1000m uintia ( 30min)....
Ens pyhänä vois kokeilla samaa mutta ns. olympiamatkalla....

  16.9. olisi sitten Helsingissä elämäni toinen puolimaratoni, mutta en minä pelkästään sitä varten tässä treenaa...kyllä tästä kuntoilusta on tullut elämäntapa aivan totaalisesti....ne tarvittavat lepopäivät toki pidän mitkä kuuluukin ,että keho voi palautua jne...mutta arvatkaapa vaan jos jää jo useampi päivä väliin,ettei jostain syystä ole päässyt kuntoilemaan,niin olo on kyllä sen mukainen: jopa fyysisesti voi huonommin, ei maistu ruoka niin hyvin, iskee ummetus ja kaikki muu mahdollinen.....mutta sekin liene lievempi kiusa kun se ahdistus ja kiukku,mikä iskee henkisesti,kun alkaa olla ylimääräistä energiaa latautunut kehoon eikä sitä voikaa purkaa toivomallaan tavalla...silloin minusta tulee hyvinkin epämiellyttävä immeinen: kärttyinen, entistäkin lyhytpinnaisempi ym.ei niin viehättävää....on siis koko yhteiskunnan ja lähipiirin etu,että minä pääsen säännöllisesti liikkumaan, muuten alkaa päitä putoilemaan.....

    On vaan pakko ihmetellä erästä asiaa,joka tässä on nyt vastaan tullut,kun olen viimeiset pari vuotta aktiivisemmin kuntoillut ( 5-6 pvä/vko)....ensin tietenkin oletetaan,että minä treenaan jotain tiettyä tapahtumaa varten, että ei voida olettaa, että joku voi tehdä tätä ilman sen kummempaa tiettyä tavoitetta, tyyliin maratoni tai finlandiahiihto jne....
  Sitten ihmetellään,että miksi??? Miksi minä " rääkkään " itseäni??? Ja elä nyt laihduta itseäsi tuon enempää jne....
Ensinnäkään, minä EN laihduta, minä en kuntoile laihtuakseni, minulla ei ole mitään laihtumistavoitetta enkä tätä sellaisella motivaatiolla tekisikään.....
Onhan se nyt tietysti sanomattakin selvää,että kun aktiivisesti kuntoilee,niin kaloreita palaa,kehosta tulee timmimpi ja kokonaiskuva on liikunnallinen ja hoikka,ja ok..myös varmaan ihan miellyttävä silmälle.....
Ja vaikka ei treenaakaan vaan ajatuksena saada hyvä kroppa,niin tuleehan se siinä sivussa joka tapauksessa. Ja kyllä minä myönnän auliisti sen, että kun olen 2 kertaa elämässäni painanut 90kg ja pukeutunut lähes puolijoukkuetelttaan, ja nyt paino on 56,5kg ja saa ostaa pieniä sieviä mekkoja,että kyllä se omaa mieltä kummasti kohottaa....siinähän sitten pidätte mua pinnallisena,eipä tuo minua hetkauta.
  Enkä minä suinkaan rääkkää itseäni..miksi kuntoilusta ja liikunnasta tehdään ajatuksena juuri vastenmielinnen..että jos liikut ja treenaat ,niin automaattisesti rääkkäät itseäsi...annetaan sellainen negatiivinen mielikuva.
  Minähän teen juuri päinvastoin....minä pidän itsestäni, ja haluan huolehtia kehostani - meillä kun on tämä yksi keho vaan jolla pitää pärjätä hautaan asti, minä siis haluan hemmotella sitä liikkumalla ja elämällä muutenkin terveitä elämäntapoja noudattaen.
  Runsaan  monipuolisen liikunnan lisäksi terveisiin elämäntapoihini kuuluu myös monipuolinen terveelinen - mutta herkullinen, ruokavalio. Säännöllinen elämänrytmi ja hyvät yöunet, tupakoimattomuus ja erittäin vähäinen alkoholinkulutus, sekä iloinen asenne ja kohtuu positiivinen elämänkatsomus ovat myös osa itsestäänhuolehtimista....
Kyllä minä osaan nauttiakin, ei minun elämäni mitenkään askeettista tai tylsää ole, minä vaan nautin omalla tavallani.....jäätelötötterö pyöräretkellä meren rannalla maistuu niiiin hyvälle, lasillinen kuplivaa cavaa silloin tällöin, hyvä leffa kera pop corn pöntön ym......
     Kuntoiluun vielä palatakseni.....fyysisen kunnon parantuessa myös korvien väli tosiaan pysyy kunnossa kun saa liikkua....molempien suhde omassa kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa on aikalailla tarkassa balanssissa fifty-fifty....jos toinen puoli krakaa,niin se pian vaikuttaa myös siihen toiseen puoleen....
Ja kyllä ihmisen itsetuntokin kohoaa,kun hän viihtyy omassa kehossaan ja tuntee voivansa hyvin....kun saa testata voimiaan ja huomata että jaksaakin juosta taas vähän pidempään ja vähän kovempaa jne....
    En minä ole saarnaamassa kellekään,jos he tupakoivat, tai alkoholi maistuu vähän liiankin hyvin,tai pikaruoka-eväät ja pitsat maistuu mielummin sääntönä kuin poikkeuksena.....miksi ihmeessä siis minä itse joudun usein tilanteeseen,jossa huomaan että saan selitellä sitä, miksi minulle ei maistu viina eikä tupakka eikä mäkkärin mätöt......???
    
 Syksyä kohti mennään, pyöräily ja juokseminen jatkuu minulla lumien tuloon asti...sen lisäksi kuvioon tuli nyt uiminen, ja myöh.syksyllä kuntosali....ja kun lumet ovat maassa, alkaa murtomaahiihdon palauttaminen osaksi liikuntasuunnitelmiani.....

   Näillä mennään.......nyt alan nauttimaan hyvää ananasrahkaa välipalaksi,ja alan sitten lukemaan.....myöhemmin voisi vielä käydä metsässä iltakävelyllä lataamassa energiaa luonnosta....

  Terve sielu terveessä ruumiissa.....palataan linjoille.....hyvää päivänjatkoa...olkaa kilttejä muille,mutta myös itsellenne!!!!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti